Zoeken

Veelgestelde vragen over je verzekering

Om je zo snel mogelijk te helpen, hebben we de meest veelgestelde vragen voor je op een rij gezet.

Kan ik zelf een offerte opvragen of een verzekering afsluiten?

Je kunt bij Scildon een offerte aanvragen via een onafhankelijk adviseur. Zij geven je een helder advies. Dit advies richt zich op jouw persoonlijke omstandigheden en wensen. Zoek je een adviseur bij jou in de buurt waarmee Scildon samenwerkt? Klik dan hier

Waarom heb ik een adviseur nodig om een verzekering te sluiten of aan te passen?

Scildon biedt producten aan die jou in staat stellen je financiële doelen te vervullen. Denk hierbij aan:

  • de aankoop van een huis
  • kinderen die gaan studeren
  • pensionering
  • arbeidsongeschiktheid
  • verlies van je partner

Het is niet eenvoudig de financiële gevolgen van deze gebeurtenissen te overzien. Daarom biedt Scildon de producten alleen aan na een goed financieel advies. Of het nu gaat om een nieuwe verzekering of een aanpassing op een lopende verzekering. Een adviseur helpt je graag bij het in kaart brengen van de mogelijkheden. De mogelijkheden die het beste aansluiten op jouw financiële situatie.

Waarom vraagt mijn adviseur een vergoeding voor advies?

Een financieel advies is een dienst die je adviseur biedt. Het sluiten of aanpassen van een verzekering kan onderdeel zijn van dit advies. Aan dit advies zijn kosten verbonden die je betaalt aan de adviseur. Informeer naar de hoogte van de advieskosten en vraag wat je hiervoor kunt verwachten. De kosten vind je terug in het dienstverleningsdocument (DVD). Deze vind je op de website van je adviseur.

Hoe vind ik een financieel adviseur?

Klik hier om een adviseur bij jou in de buurt te vinden. 

Ik wil mijn beleggingsverzekering overdragen aan Scildon

Als je geld dat afkomstig is uit een verzekerings-, bank- of beleggingsproduct wilt laten overschrijven naar een andere verzekeringsmaatschappij, bank of beleggingsinstelling, dan wordt dat ook wel waardeoverdracht of kapitaaloverdracht genoemd. Om een waardeoverdracht van kapitaal soepel te laten verlopen, hebben het Verbond van Verzekeraars en de Nederlandse Vereniging van Banken onderling afspraken gemaakt. Deze zijn vastgelegd in het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK). Ook Scildon werkt volgens dit protocol.

Hoe geef ik een wijziging door in mijn verzekering?

In Mijn Scildon kunt de meeste wijzigingen in uw verzekering zelf doorvoeren.

Ik heb geen jaaropgave ontvangen voor de aangifte inkomstenbelasting. Kan ik het overzicht alsnog ontvangen?

In februari van elk jaar versturen wij de jaaropgave. Deze versturen wij voor verzekeringen waarvan de waarde moet worden opgegeven bij de aangifte inkomstenbelasting.

Heeft u geen jaaropgave ontvangen? Dan is de kans groot dat de waarde van uw verzekering niet opgenomen hoeft te worden bij de aangifte inkomstenbelasting.

Verwacht u toch een jaaropgave, maar heeft u deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar servicedesk@scildon.nl. Wij kijken voor u of er een jaaropgave naar uw postadres is verzonden. Een kopie van de jaaropgave sturen wij u vervolgens per e-mail toe.

Ik heb nog geen waardeoverzicht ontvangen. Kan ik het overzicht alsnog ontvangen?

Heb je een beleggingsverzekering? Dan ontvang je jaarlijks rond april een waardeoverzicht. Dit overzicht vermeldt de waarde van je verzekering per 1 januari en 31 december en de ontwikkeling hiervan gedurende het jaar. Het waardeoverzicht staat ook in Mijn Scildon.

Het waardeoverzicht is geen jaaropgave. Heb je een verzekering waarvan je de waarde op moet geven bij de aangifte inkomsten- en vermogensbelasting? Dan ontvang je voor deze verzekering de waarde van je verzekering in het economisch verkeer (WEV).  Deze opgave ontvang je jaarlijks in januari.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met een medewerker van onze Servicedesk. Ons telefoonnummer is (035) 625 25 00.

De bank vraagt om een originele polis. Kan ik deze toegestuurd krijgen?

Bij jouw verzekering hoort één originele polis. Bij de acceptatie van je verzekering heb je deze via jouw adviseur of rechtstreeks van ons ontvangen. Dit exemplaar kun je zelf naar de bank sturen. Maak dan voor je administratie wel een scan of kopie. Als je zelf geen origineel exemplaar meer hebt, dan kun je bij ons een kopie opvragen. Stuur hiervoor een e-mail naar servicedesk@scildon.nl.

Mijn verzekering bereikt de einddatum, wat nu?

Drie maanden voordat uw polis afloopt, informeren wij u en uw adviseur per brief hierover. Heeft u vragen over uw verzekering? Dan kunt u contact  opnemen met een medewerker van onze Servicedesk. Ons telefoonnummer is (035) 625 25 00.

Heeft u advies nodig over wat u het beste met de vrijgekomen waarde van uw verzekering kunt doen? Neemt u dan contact op met uw adviseur.

Wat is jullie rekeningnummer?

Ons bankrekeningnummer is: NL44 RABO 0300 785 011.

Wat is de waarde van mijn verzekering?

Als je met je verzekering waarde opbouwt, wil je de ontwikkeling hiervan natuurlijk graag volgen. Via Mijn Scildon kun je elk moment van de dag de waarde bekijken. .

Meer veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Verzekering Aanpassen

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Ik wil een adreswijziging doorgeven. Hoe doe ik dat?

Je wijzigt je adres eenvoudig zelf in het klantportaal Mijn Scildon.

Ik wil mijn rekeningnummer voor automatische afschrijving veranderen. Hoe kan ik dit regelen?

Je kunt je rekeningnummer direct wijzigen in het klantportaal Mijn Scildon. Of gebruik hiervoor het formulier doorlopende machtiging SEPA. Het ingevulde en ondertekende formulier stuur je per email naar servicedesk@scildon.nl.

Ik heb 24 maanden niet meer gerookt. En ik heb geen andere nicotinehoudende middelen gebruikt. Hoe geef ik dit aan jullie door?

Gefeliciteerd! Je kunt nu in aanmerking komen voor de niet-rokerskorting. Dit kun je doorgeven in het klantportaal Mijn Scildon. Jouw verzekering wijzigen wij per de eerste volgende premie-betaaldatum.

Ik heb mijn huis verkocht. Hoe kan ik de aan mijn hypotheek gekoppelde overlijdensrisicoverzekering stopzetten?

Heb je je verzekering niet meer nodig voor je hypotheek? Dan kun je in elk geval de koppeling met je hypotheek (verpanding) eraf laten halen. Hiervoor is toestemming nodig van de hypotheekverstrekker. Neem hiervoor contact op met je hypotheekverstrekker.

Het is niet perse nodig de verzekering te stoppen. Je hebt de volgende mogelijkheden:

  • Je kunt de verzekering koppelen aan je nieuwe hypotheek
  • Je kunt de verzekering voortzetten met een ander doel. Bijvoorbeeld als extra dekking voor je nabestaanden. Wat hierin de beste keuze is voor jouw financiële situatie, kun je bespreken met je adviseur.

Wil je je verzekering toch stopzetten? Dan ontvangen wij hiervoor graag een verzoek per email van de verzekeringnemer(s). Stuur het verzoek naar servicedesk@scildon.nl. Het stopzetten van de verzekering kan als wij toestemming hebben gekregen van de hypotheekverstrekker. Het is daarom belangrijk dat je ook contact opneemt met je hypotheekverstrekker.

Ik wil mijn overlijdensrisicoverzekering stopzetten. Hoe regel ik dat?

Wij ontvangen graag een verzoek per e-mail van de verzekeringnemer(s).  Stuur het verzoek naar servicedesk@scildon.nl.

Ik heb een beleggingsverzekering en wil stoppen met premie betalen. Hoe regel ik dat?

Het is in veel gevallen mogelijk om te stoppen met het betalen van premie. Dit kan door je verzekering premievrij te maken of de verzekering af te kopen. De mogelijkheden zijn afhankelijk van het soort verzekering. Ook kan stoppen fiscale gevolgen hebben. Wil je de mogelijkheden van jouw verzekering weten? Neem dan telefonisch contact met ons op via (035) 625 25 00. Voor advies kun je contact opnemen met je adviseur.

Wil je je verzekering premievrij maken? Stuur ons dan een e-mailbericht. Dit kan naar servicedesk@scildon.nl. Binnen 10 werkdagen sturen wij jouw adviseur een offerte. Wij vragen je adviseur de offerte met jou te bespreken. Als je akkoord bent stuur je de offerte ondertekend terug naar ons. Wij zorgen dat de verzekering premievrij gemaakt wordt. Binnen 10 werkdagen ontvang je een bevestiging van ons.

Wil je je verzekering afkopen? Stuur ons dan een e-mailbericht. Dit kan naar servicedesk@scildon.nl. Binnen 10 werkdagen sturen wij je een afkoopofferte en een kopie naar jouw adviseur. Als je akkoord bent stuur je de afkoopofferte ondertekend terug naar ons. Wij nemen de afkoopofferte in behandeling en je ontvangt binnen 10 werkdagen de afkoopwaarde.

Ik wil fondsen aan- of verkopen.

Een fonds aan-of verkopen kun je zelf eenvoudig regelen via Mijn Scildon. Je ontvangt dan bovendien een korting van 50% op de aan- en verkoopkosten. Heb je nog geen toegang tot Mijn Scildon? Maak dan eenvoudig een account aan.

Je kunt je opdracht ook doorgeven door het switchformulier naar ons te sturen. De korting op de aan- en verkoopkosten is dan niet van toepassing.

Ik wil geld opnemen uit mijn verzekering. Hoe kan ik dit regelen?

Of je geld kunt opnemen en hoe dit werkt is afhankelijk van het soort verzekering dat je hebt.

Voor sommige verzekeringen is het mogelijk een opname ineens te doen. Bij andere verzekeringen kan dit door een deel van de verzekering om te zetten naar een reeks van betalingen. Denk hierbij aan een maandelijkse uitkering. Wil je de mogelijkheden van je verzekering weten? Neem dan telefonisch contact met ons op via (035) 625 25 00. Op onze website staan de verschillende opnameformulieren.

Als je een opname wilt doen is het belangrijk om goede keuzes te maken. Je adviseur kan je helpen bij het maken van deze keuzes.

Veelgestelde vragen over de Lifestyle ORV

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Wanneer keert de Scildon Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering uit?

Je sluit je verzekering voor een bepaalde tijd af. Dat kan tot de dag dat je 80 jaar wordt. Overlijd je vóór de einddatum van je ORV? Dan ontvangen je nabestaanden het verzekerde bedrag.

Bij een Scildon Lifestyle ORV keren we het volledige bedrag in één keer uit. Uiteraard kies je van tevoren zelf wie van jouw nabestaanden het geld ontvangt. Leef je nog als je verzekering afloopt? Dan stopt je verzekering en ontvang je geen geld.

Wie krijgt de uitkering na overlijden?

Als je een overlijdensrisicoverzekering afsluit, geef je door wie de verzekerde is en wie de uitkering ontvangt.

Degene die de uitkering ontvangt, noemen wij de begunstigde. Dat kunnen je partner, (klein)kinderen of zakenpartner zijn; jij bepaalt dat.

Hoe snel ontvangen mijn nabestaanden het verzekerde bedrag?

Na het overlijden melden je nabestaanden jouw overlijden bij ons. Hebben wij alle documenten ontvangen? Dan keren we het bedrag binnen 7 werkdagen uit

Wat als ik niet overlijd voor de einddatum van mijn ORV?

Leef je nog als je verzekering afloopt? Dan stopt je verzekering en ontvang je geen geld.

Wat als ik terminaal ziek word?

We weten dat het leven onvoorspelbaar kan zijn. Als je tijdens je verzekerde periode zo ziek wordt dat het terminaal is, zijn wij er voor je. J

uist op deze momenten wil je je kostbare tijd met je geliefden doorbrengen. In dit geval kan je tijdens je leven alvast een deel van de uitkering krijgen. Dit bedrag kan gebruikt worden om een mooie reis met je familie te maken.

Hoe werkt dat dan?

Stel je bent voor € 100.000 verzekerd. Dan kun je vast € 20.000 opnemen.

Na jouw overlijden ontvangen je nabestaanden dan het resterende verzekerde bedrag van € 80.000.

Als je hier meer over wil weten, neem dan contact op met je financieel adviseur.

Kan ik mijn Scildon Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering aanpassen?

Je kunt het verzekerde bedrag verlagen tot minimum € 50.000. Is je polis verpand (gekoppeld aan een hypotheek)? Dan kun je het verzekerde bedrag verlagen tot het bedrag dat is verpand of geaccepteerd. Anders moet je bij een verlaging de toestemming van de pandhouder of de aanvaard-begunstigde aan ons doorgeven.

Je kunt het verzekerde bedrag verhogen. Dan kunnen wij om een medische waarborgen vragen. We vragen geen medische waarborgen in de volgende situaties:

  • Als de eerste verhoging van het verzekerde bedrag vindt plaats nadat tenminste een periode van een jaar is verstreken vanaf de ingangsdatum van de verzekering.

  • Bij het aanvragen van een volgende verhoging als de laatst doorgevoerde verhoging tenminste 12 maanden en niet meer dan 60 maanden geleden is.

  • Als het verzekerde bedrag met minimaal 1% en maximaal 15% per keer wordt verhoogd: deze percentages worden afgeleid van het verzekerde bedrag direct voor de beoogde verhoging.

  • Als de verzekerden jonger zijn dan 60 jaar.

Moet ik erfbelasting betalen over het uitgekeerde bedrag?

Als de verzekering bij overlijden van de verzekerde uitkeert, kan het zijn dat over het uitgekeerde bedrag nog erfbelasting moet worden betaald.

Of hier sprake van is, is onder andere afhankelijk van de voorwaarden waaronder je bent getrouwd of het samenlevingscontract dat je met je partner hebt.

Hierin kun je, door een kruislingse premiebetaling, vaak zorgen dat je geen erfbelasting hoeft te betalen over de uitkering van de overlijdensrisicoverzekering.

Dat betekent dat je partner bijvoorbeeld je premie betaalt. Het is verstandig om je hierover door je financieel adviseur te laten informeren.

Heeft de Scildon Lifestyle ORV een 'en bloc’ clausule?

In de voorwaarden van een overlijdensrisicoverzekering kan een zogenoemde ‘en bloc’ clausule zijn opgenomen. Deze clausule geeft de verzekeraar het recht om tijdens de looptijd van de verzekering eenzijdig de voorwaarden, zoals de premie die betaald moet worden of het bedrag dat wordt gedekt, aan te passen.

Controleer bij afsluiten van een ORV of er dus sprake is van een ‘en bloc’ clausule. De overlijdensrisicoverzekeringen van Scildon hebben geen ‘en bloc’ clausule. Scildon verhoogt tussentijds dus niet de premie.

Veelgestelde vragen over Hypotheek ORV

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Welk bedrag kan ik verzekeren binnen een Scildon Hypotheek ORV?

Een Scildon Hypotheek ORV sluit je af voor een bedrag tussen de € 50.000 en de € 350.000.

Hoe lang kan een Scildon Hypotheek ORV lopen?

Een Scildon Hypotheek overlijdens­risicoverzekering loopt tot je 75e verjaardag.

Het afsluiten van de verzekering kan tot 46 jaar. De looptijd is daarbij maximaal 35 jaar.

Op welke dag van de maand schrijft Scildon de premie van mijn rekening bij een automatische incasso?

Bij een automatische incasso schrijven wij de premie af rond de ingangsdatum van de verzekering. 

Wie ontvangt de uitkering vanuit mijn Scildon Hypotheek ORV na overlijden?

Overlijd je vóór de einddatum van je ORV? Dan ontvangen je nabestaanden het verzekerde bedrag.

Als je een overlijdensrisicoverzekering afsluit, bepaal jij welke nabestaanden de uitkering ontvangen. Dit noemen we de begunstigden.

Heeft een Scildon Hypotheek ORV een ‘en bloc’ clausule?

Wij verhogen tijdens jouw verzekering je premie niet. Een ‘en bloc’ clausule geeft een verzekeraar het recht om bedragen aan te passen bij een lopende verzekering. De overlijdensrisicoverzekeringen van Scildon hebben geen en bloc clausule.

Welke drie vragen stellen wij voor acceptatie voor een Scildon Hypotheek ORV?

Wij stellen maar drie heldere vragen voor acceptatie. Zo weet je direct waar je aan toe bent. De vragen gaan over je medische gezondheid, je leeftijd, het verzekerde bedrag en de datum van het afsluiten van je hypotheek. Bekijk het document met de drie vragen.

Moet ik erfbelasting betalen over het uitgekeerde bedrag vanuit mijn ORV?

Als je getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt, is het voor de nabestaande niet nodig om erfbelasting te betalen. Je financieel adviseur geeft advies op basis van jouw situatie. 

Is de premie voor de Scildon Hypotheek ORV aftrekbaar?

Bij een Scildon Hypotheek ORV betaal je een vast bedrag per maand aan premie. Deze premie is niet aftrekbaar van de belasting.

Is het mogelijk om een overlijdensrisicoverzekering te verpanden?

Het verpanden van een overlijdensrisicoverzekering betekent dat je je ORV koppelt aan je hypotheek.

Als je overlijdt binnen de looptijd, krijgt de hypotheekverstrekker direct het geld van de overlijdensrisicoverzekering. Het is mogelijk om je ORV te verpanden. Bij sommige hypotheekverstrekkers is dit verplicht.

Kan je de overlijdensrisicoverzekering meenemen naar een nieuwe hypotheek?

Ja, dat kan in de meeste gevallen. Neem voor zekerheid voor advies over jouw situatie contact op met je financieel adviseur.

Is een overlijdensrisicoverzekering voor je hypotheek verplicht?

Bij sommige hypotheekverstrekkers is een overlijdensrisicoverzekering verplicht. Voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is dit vaak niet verplicht. De hoogte van de verplichte ORV is vaak 80% van de marktwaarde. Een financieel adviseur geeft je advies voor jouw situatie.

Wat als ik niet overlijd voor de einddatum van mijn Scildon Hypotheek ORV?

Leef je nog als je verzekering afloopt? Dan stopt je verzekering en ontvang je geen geld.

Veelgestelde vragen over de Scildon Huurverzekering

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Betaalt de nabestaande belasting over de uitkeringen vanuit de Scildon Huurverzekering?

De uitkeringen uit de huurverzekering worden niet belast voor de inkomstenbelasting. Wel wordt de waarde van een lopende overlijdensrisicoverzekering na een overlijden belast in box 3. Als de verzekering uitkeert, ontvang je jaarlijks van ons een overzicht voor de belastingopgave.

Waar kan ik de Huurverzekering afsluiten?

De huurverzekering kun je afsluiten bij een onafhankelijk financieel adviseur.

Hoe lang kan de Scildon Huurverzekering uitkeren?

De Scildon Huurverzekering kent een uitkeringsperiode van maximaal 10 jaar.

Wanneer keert de Scildon Huurverzekering uit?

De Scildon Huurverzekering sluit je af voor een bepaalde periode. Overlijdt de verzekerde voor de einddatum van de verzekering? Dan keren wij uit aan degene(n) die je daarvoor hebt aangewezen. Die noemen wij ‘de begunstigde(n)’. Uiteraard hebben wij voordat we uitkeren een aantal gegevens nodig. Zoals een akte van overlijden, het rekeningnummer en een kopie van een legitimatiebewijs van de begunstigde(n). Als de verzekerde nog leeft op de einddatum van de verzekering, keren wij niets uit.

Wie krijgt de uitkering na overlijden?

Voor de Scildon Huurverzekering hebben wij standaard geregeld wie de uitkering ontvangt: de partner en/of de kinderen.

Is de premie voor de Scildon Huurverzekering aftrekbaar?

Bij een Scildon Huurverzekering betaal je een vast bedrag per maand aan premie. Deze premie is niet aftrekbaar van de belasting.

Betaalt de nabestaande belasting over de uitkeringen vanuit de Scildon Huurverzekering?

De uitkeringen uit de huurverzekering worden niet belast voor de inkomstenbelasting. Wel wordt de waarde van een lopende overlijdensrisicoverzekering na een overlijden belast in box 3. Als de verzekering uitkeert, ontvang je jaarlijks van ons een overzicht voor de belastingopgave.

Welk bedrag kan ik verzekeren binnen de Scildon Huurverzekering?

De Scildon Huurverzekering kun je afsluiten voor een uitkeringsbedrag tot € 1.500,- per maand.

Veelgestelde vragen over de Nabestaanden Polis

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Is de premie van de Scildon Nabestaanden Polis aftrekbaar?

Dat kan en is afhankelijk van je keuze. Bij de overlevingsrente wel en bij de erfrente niet. 

Bij de overlevingsrente is de premie van de Nabestaanden Polis als lijfrentepremie fiscaal aftrekbaar. De overlevingsrente is een periodieke uitkering die wordt betaald aan jouw partner. Dit kan een vast bedrag per maand zijn of een percentage van je oorspronkelijke inkomen. Je betaalt wel belasting over de uitkeringen. Als je overlijdt, wordt het verzekerde bedrag uitgekeerd tot de einddatum van de verzekering. Dat gebeurt zolang de nabestaande leeft.

De premie van de Nabestaanden Polis is niet fiscaal aftrekbaar. De uitkeringen zijn in dit geval onbelast voor de inkomstenbelasting. Er wordt uitgekeerd tot de einddatum van de verzekering. In tegenstelling tot de overlevingsrente, blijft de uitkering in dit geval doorgaan als de nabestaande overlijdt. De vaste rente hangt dus niet af van het feit of de partner in leven is.


Kan de uitkering uit de Scildon Nabestaanden Polis worden afgestemd op de behoefte?

De Nabestaanden Polis van Scildon kan voorzien worden van een wisseldatum. Door deze aanpassing kan de Nabestaanden Polis volledig worden afgestemd op het uitkeringsverloop van de uitkering die nabestaanden van de overheid ontvangen (Anw). De Anw-uitkering stopt namelijk als het jongste kind 18 jaar wordt. Meestal is er vanaf dat moment behoefte aan een hogere uitkering, bijvoorbeeld voor een studie. De wisseldatum kun je tijdens de looptijd wijzigen.

Veelgestelde vragen over Scildon Easy B

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Kan je Scildon Easy B gebruiken als pensioenaanvulling?

Dat kan zeker. In Nederland komen veel mensen erachter dat ze waarschijnlijk een pensioentekort gaan hebben.

Om zeker te zijn van goede financiën tijdens je pensionering gebruik je Scildon Easy B om te bouwen aan je aanvulling op je pensioen.

Hierdoor heb je voldoende inkomen om leuke dingen te blijven doen. Door nu je geld opzij te leggen, kan je later zonder zorgen genieten.

Kan ik mijn aanvullende pensioenuitkering uitstellen bij Scildon Easy B?

Je pensioenleeftijd komt steeds dichterbij. Maar je hebt het gespaarde bedrag nog niet nodig. Wat doe je dan? Bij Scildon Easy B kan je het uitkeren van je beleggingswaarde uitstellen.

Hierdoor kan je vermogen nog even doorgroeien. Je mag de uitkering maximaal uitstellen tot vijf jaar na het bereiken van de AOW-leeftijd, tot uiterlijk 31 december van dat jaar.

Ik heb ergens anders extra vermogen opgebouwd. Kan ik dat via Scildon Easy B beleggen?

Dat kan zeker. Als je bij een andere bank of verzekeraar extra vermogen hebt opgebouwd, kan je dit storten op Scildon Easy B. Dit doe je in overleg met jouw financieel adviseur. Zo simpel kan het zijn.

Wat gebeurt er met mijn beleggingen als ik overlijd?

Scildon Easy B is een levensverzekering op basis van beleggingsfondsen van Cardano.

Als je overlijdt tijdens de looptijd van de verzekering keren wij de waarde van de beleggingen met 10% extra uit aan jouw nabestaanden. Voor deze dekking betaal je een premie van 0,02% per jaar over de waarde van je beleggingen.

Vanaf 75 jaar of ouder, keren wij 100% van de beleggingen uit aan jouw nabestaanden. Vanaf deze leeftijd is er geen premie meer nodig voor de extra dekking voor overlijden. 


Wat gebeurt er als ik arbeidsongeschikt raak?

Je spaart nu voor later via Scildon Easy B. Maar wat als je plotseling niet meer kan werken? Je hebt dan minder inkomen om je inleg te betalen. Om financiële lasten te voorkomen, biedt Scildon Easy B de mogelijkheid voor premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (PVA) aan om mee te verzekeren. 

Hoe dat werkt? Heel simpel: je financieel adviseur koppelt de PVA aan je verzekering. Als je in de toekomst meer dan 35% arbeidsongeschikt raakt, gaat de vrijstelling in. Scildon betaalt dan een deel van je inleg en zorgt dat jij nog steeds een potje voor later kan blijven opbouwen. 

Mag je Scildon Easy B inleg aftrekken van de inkomstenbelasting?

Het geld dat je inlegt in Scildon Easy B mag je aftrekken van de inkomstenbelasting in Box 1. Dit kan als je aangeeft dat je het opgebouwde tegoed later gebruikt om je inkomen mee aan te vullen. Over hoeveel geld gaat dit? Dat ligt aan jouw reserveringsruimte. Je financieel adviseur helpt je hierbij.

Wat is een Mixfonds?

Een Mixfonds is een vooraf gekozen set van obligaties en aandelen. Bij een obligatie leen je geld aan een bedrijf of organisatie. Maken ze winst met jouw lening? Dan krijg jij ook een deel van die winst én het bedrag dat je uitgeleend hebt terug. Bij een aandeel koop je een stukje van een bedrijf. Je kan dan winst maken als het goed gaat met het bedrijf. Maar als het niet goed gaat met een bedrijf, of het gaat failliet, dan kan je jouw geld verliezen. Neem je meer risico met beleggen (offensief), dan zitten er meer aandelen in je mixfonds. Neem je minder risico (defensief), dan zitten er vooral obligaties in het mixfonds.

Bij Scildon Easy B kan je kiezen tussen 3 mixfondsen van Cardano:

  • Cardano Duurzaam Mixfonds Defensief. Beleggen met weinig risico en veel stabiliteit.
  • Cardano Duurzaam Mixfonds Neutraal. Beleggen met balans tussen groei en risicobeheersing.
  • Cardano Duurzaam Mixfonds Offensief. Beleggen met veel risico en groei.

Hoe duurzaam is Scildon Easy B?

De EU maakt onderscheid tussen verschillende soorten duurzaamheid. Alle organisaties worden ingedeeld in drie duurzaamheidsklassen. Die worden beschreven met drie kleuren: grijs, lichtgroen en donkergroen. Grijze fondsen zijn onvoldoende duurzaam en mogen zich dus niet duurzaam noemen. Scildon Easy B is lichtgroen. Dat betekent dat de beleggingen deels rekening houden met ecologische of sociale maatschappelijke onderdelen. 

We vinden duurzaamheid belangrijk en willen anderen helpen met verduurzamen. Daarom zitten er in onze fondsen ook bedrijven die nog niet 100% duurzaam zijn, maar daar wel naartoe werken. Door te investeren in deze bedrijven helpen we ze om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken. Samen zorgen ervoor dat steeds meer bedrijven duurzaam worden.

Bij donkergroen beleggen investeer je in bedrijven die al 100% duurzaam werken. Binnenkort bieden wij een fonds palet met donkergroene fondsen aan. Uiteraard controleren wij of deze bedrijven aan duurzame doelen werken.

De beleggingen van de Duurzame Mixfondsen van Cardano maakt minimaal een van de volgende doelen waar:

  • Verminderen klimaatverandering
  • Verminderen ontbossing
  • Duurzaam gebruik en bescherming van watervoorraden
  • Voorkomen en bestrijden van watervervuiling

Lees meer over Duurzaam beleggingsbeleid Scildon Easy B

Waarom werkt Scildon Easy B samen met Cardano?

Scildon en Cardano delen een passie voor duurzaamheid. Bij Scildon Easy B is Cardano de beheerder van jouw Mixfonds. Met 25 jaar ervaring en als winnaar van verschillende Refinitiv Lipper Awards, steunt Cardano samen met Scildon de transitie naar een duurzame samenleving.

De experts van Cardano:

  • Volgen dagelijks de ontwikkelingen in de markt en beheren je belegging.
  • Selecteren de belegging die past bij jouw beleggingsprofiel.
  • Houden jouw financieel adviseur op de hoogte via kwartaaloverzichten.

Lees meer over Scildon en Cardano.

Zijn Cardano en ACTIAM dezelfde organisatie?

Vanaf 1 juni 2023 gaat ACTIAM verder als Cardano.

Hoe draagt Justdiggit bij aan een groene wereld?

Justdiggit wil de aarde laten afkoelen door Afrika te vergroenen. In Tanzania voert Justdiggit een vergroeningsproject uit door water op te vangen en bomen te planten. Samen met de lokale bevolking maken ze de dorre grond weer vruchtbaar en verminderen ze de uitstoot van CO2.

Elke Scildon Easy B polis zorgt voor: 

  • 2600 m2 vergroend land
  • 10 teruggebrachte boomsoorten
  • Vastlegging van 2 ton co2
  • Opvang van 54.250 liter water
  • 1 betrokken lokale bewoner bij het landschapsherstel

Met een Scildon Easy B beleggingsverzekering maak je direct een verschil.

Veelgestelde vragen over Scildon Beleggen

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Wat levert meer op, beleggen of sparen?

Spaargeld op de bank is veilig, maar de winst ligt lager dan bij beleggen. Als je geld voor een lange periode aan de kant wil zetten, is beleggen handiger. Winst is bij beleggen geen garantie, het brengt altijd risico’s mee. Gelukkig kan je vaak je eigen risicoprofiel kiezen, hierdoor heb je nooit meer risico dan je wil.

Wat gebeurt er met je belegging als je overlijdt?

Als je overlijdt tijdens de looptijd van de verzekering keren wij de waarde van de beleggingen met 10% extra uit aan jouw nabestaanden. Voor deze dekking betaal je een premie van 0,02% per jaar over de waarde van je beleggingen. Vanaf 75 jaar of ouder, keren wij 100% van de beleggingen uit aan jouw nabestaanden. Vanaf deze leeftijd is er geen premie meer nodig voor de extra dekking voor overlijden. 

Als je belegt voor je pensioen, heb je dan een belastingvoordeel?

Dat is zeker waar. Als je een pensioentekort hebt, is je inleg tot een bepaald bedrag aftrekbaar voor de inkomstenbelasting in Box 1. Je betaalt over je opgebouwde kapitaal geen vermogensbelasting. Over de inleg en je winst, betaal je wel inkomstenbelasting. Nog steeds is deze techniek voordelig. Waarom? Omdat je na je pensionering meestal in een lagere belastingschaal valt. 

Je hebt al ergens anders een aanvullend pensioen opgebouwd. Kan je nog een belegging bij Scildon Beleggen starten?

Als je bij een andere bank of verzekeraar een aanvullend pensioen hebt opgebouwd, kan je dit storten op Scildon Beleggen. Dit doe je in overleg met jouw financieel adviseur. Zo simpel kan het zijn.

Kan je de aanvullend pensioen uitkering uitstellen bij Scildon Beleggen?

Je pensioenleeftijd komt steeds dichterbij. Maar jij beseft dat je het gespaarde bedrag nog niet nodig hebt. Wat doe je dan? Bij Scildon Beleggen kun je het aanvullend pensioen uitstellen. Hierdoor kan je kapitaal nog even doorgroeien. Je mag de uitkering uitstellen tot 31 december, 5 jaar nadat je de AOW-leeftijd bereikt. 

Hoe duurzaam is een fonds van Scildon Beleggen?

Transparantie over de duurzaamheid van onze fondsen vinden wij belangrijk. Zo weet je waar je aan toe bent en kunnen we jou het beste op de hoogte houden van de huidige duurzaamheid van je belegging. 

Fondsen zijn op te delen in drie verschillende categorieën:

  • Donkergroen: Alle donkergroene fondsen dragen bij aan duurzame doelen.
  • Lichtgroen: Alle lichtgroene fondsen promoten positieve ecologische en sociale kenmerken zo veel mogelijk.
  • Grijs: Alle grijze fondsen voldoen niet aan de licht- en donkergroene eisen.

Deze drie categorieën zijn opgesteld door de Europese wetgeving Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). Iedere financiële marktdeelnemer is verplicht om de duurzaamheid per fonds te delen.

Via de fondsvergelijker zie je hoe duurzaam onze fondsen zijn.

Als je meer uitleg wil over de duurzaamheid per fonds geeft jouw financieel adviseur graag uitleg. 

Wat is een duurzaamheidsrisico?

Bij het selecteren van fondsen houden wij rekening met de duurzaamheidsrisico’s. Soms kan een belegging minder waard worden als gevolg van klimaatverandering, betrokkenheid bij kinderarbeid, duurzaamheidswetgeving of schaarste aan grondstoffen. Het risico dat een belegging minder waard wordt door bovenstaande redenen noemen wij duurzaamheidsrisico. Hoe hoger het risico, hoe minder duurzaam het fonds is.

Om onze duurzaamheidsrisico’s in kaart te brengen, stelt Goldman Sachs Asset Management jaarlijks een ESG rapportage op. Goldman Sachs Asset Management ondersteunt ons bij het selecteren van de juiste fondsen. Op basis van dit rapport bepalen wij of we samenwerken met de fondsaanbieders. Hierdoor is er een grote kans dat jouw gekozen fonds zich focust op positieve veranderingen in de wereld.

Wat is Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

De overheid verwacht van ons dat wij Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO). Hiervoor hebben wij een IMVO contract ondertekend. Beleggingen kunnen negatieve effecten hebben op mens en milieu. Via IMVO kunnen wij deze effecten beter identificeren, voorkomen, verminderen en verbeteren. We hebben verschillende bedrijven en landen uitgesloten van onze beleggingen.

Je hebt een fonds gekozen, maar wilt overstappen naar een ander fonds. Kan dat?

Zeker! Als je het switchformulier invult en opstuurt, wordt het de volgende werkdag verwerkt. Daarnaast kan je je inleg altijd verhogen of verlagen.

Veelgestelde vragen over lijfrente opbouwen

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Betaal je belasting als je een periodieke uitkering ontvangt?

Als je je lijfrente periodiek laat uitkeren, ga je belasting betalen over de uitkeringen die je ontvangt. In veel gevallen betaal je na je pensionering minder belasting.

Heb je lijfrente opgebouwd en wil je dit uitkeren?

Dat kan. Je kunt hierover informatie vinden op onze pagina over ons product Scildon Direct ingaande lijfrente.

Heb je lijfrente opgebouwd en wil je dit uitstellen?

Dat kan. Je kunt hier informatie vinden op onze pagina over lijfrente-uitkering uitstellen.

Veelgestelde vragen over Direct Ingaand Pensioen

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Betaal je belasting over de uitkeringen uit het Direct Ingaande Pensioen (DIP)?

Ja, je betaalt inkomstenbelasting over je pensioenuitkeringen. Dit is vaak minder dan dat je over je inkomen hebt betaald.

Wat gebeurt er als je overlijdt?

Als je overlijdt tijdens de verzekering, stoppen de pensioenuitkeringen. Heb je gekozen voor een uitkering aan je partner? Dan krijgt je partner maximaal 70% van de uitkering tot hij of zij overlijdt. Het overgebleven pensioenkapitaal wordt niet uitgekeerd. Hierdoor kan het zijn dat er na overlijden minder geld is uitgekeerd dan je hebt betaald voor het pensioen.

Wanneer kan je het direct ingaand pensioen laten ingaan?

Je kunt je direct ingaand pensioen op zijn vroegst 10 jaar voor je AOW-gerechtigde leeftijd in laten gaan. En op zijn laatst 5 jaar na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

Veelgestelde vragen over de Werknemerslijfrente

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Kan je als werknemer ook rechtstreeks inleggen?

Extra inleggen is altijd mogelijk zolang er voldoende fiscale ruimte hiervoor is. Je kunt eenvoudig via de Belastingdienst berekenen wat deze fiscale ruimte is.

Wat kunnen mijn werknemers doen als de lijfrente vrijkomt?

Als de lijfrente vrijkomt moeten werknemers een Direct Ingaande Lijfrente aankopen. Dat is een vaste uitkering met als doel de inkomsten na pensionering aan te vullen. De werknemer is niet verplicht deze aan te kopen bij Scildon, maar kan ook kiezen voor een andere aanbieder.

Wat gebeurt er bij overlijden van mijn werknemer die Scildon Werknemerslijfrente opbouwt?

Bij overlijden gaat 110% van de waarde van de verzekering naar de nabestaanden. Deze heeft jouw werknemer bij het afsluiten van de verzekering aangegeven. Met de vrijgekomen waarde moeten de nabestaanden een nabestaandenlijfrente aankopen. Dit kan bij ons, maar dit is ook mogelijk bij een andere aanbieder.

Wat als mijn werknemer weggaat?

Als je werknemer uit dienst gaat is het voor hem of haar mogelijk zelf verder lijfrente op te bouwen.  Als de lijfrenteruimte dat toestaat.

Als de nieuwe werkgever deze mogelijkheid ook aanbiedt, dan kan jouw werknemer via de nieuwe werkgever opbouwen. 

Moeten al mijn werknemers meedoen?

Voor Scildon is meedoen door alle werknemers niet verplicht.

Hoe regel ik dit voor mijn werknemers?

Neem contact op met een van onze accountmanagers, via 035-625 25 25. We helpen je graag.

Wie doet de administratie van Scildon?

Scildon verzorgt de administratie van Scildon Beleggen of Scildon Easy B. Wij informeren ook jaarlijks over de kosten en de waarde van de beleggingen. Via MijnScildon kan de werknemer altijd, 24 uur per dag, de gegevens van de verzekering bekijken en eventuele wijzigingen aanbrengen.

Waarin kun je beleggen?

Dat is afhankelijk van het product dat je kiest. Binnen Scildon Easy B is er een keuze uit drie Duurzame Mixfondsen van Cardano. Binnen Scildon Beleggen is er een ruim fondsenaanbod aanwezig. Op onze pagina over beleggingsfondsen vindt de werknemer inzicht in de details van onze fondsen.

Hoe risicovol is de belegging?

Dat hangt af van het fonds dat zowel de adviseur als de werknemer heeft geselecteerd. Het uitgangspunt is dat de gekozen fondsen overeenkomen met het risicoprofiel van de werknemer.. Op deze manier kiest de werknemer het passende fonds of fondsen.

Veelgestelde vragen over ons privacy statement 

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. 
We helpen je graag.

Welke persoonsgegevens verzamelen wij?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die iets over een persoon zeggen of herleidbaar zijn tot een persoon. Bij het afnemen van een product of dienst van Scildon verzamelen wij onder meer:

  • jouw naam- en adresgegevens;
  • jouw geboortedatum;
  • jouw telefoonnummer;
  • jouw e-mailadres;
  • jouw burgerservicenummer (alleen als daar een wettelijke grondslag voor is);
  • jouw bankrekeningnummer.

Voor sommige van onze producten hebben wij daarnaast gegevens nodig over jouw gezondheid en financiële gegevens, zoals bijvoorbeeld jouw inkomen. In de meeste gevallen krijgen wij deze persoonsgegevens direct van jou, of via een adviseur. Naast deze informatie kunnen wij ook gegevens van derden ontvangen en verwerken, bijvoorbeeld van jouw werkgever, of andere externe partijen zoals Basisregistratie Personen (BRP), IDIN, marktonderzoeksbureaus of dataverrijkingsbureaus. Bij deze uitwisseling van persoonsgegevens wordt alleen informatie gedeeld die noodzakelijk is en houden wij ons aan de eisen die vanuit wet- en regelgeving worden gesteld.

Bezoek je onze website? Dan verzamelen wij ook persoonsgegevens van jou. Hierbij kun je denken aan:

  • het IP adres dat nodig is om jouw computer te laten communiceren met onze website;
  • cookies:zie ons cookiestatement;
  • persoonsgegevens die je opgeeft wanneer je ons vragen stelt via de website.

Ook zijn wij actief op social media, zoals Facebook, LinkedIn en YouTube. Hierop delen wij acties en informatie over onze organisatie met iedereen die daarin interesse toont. Wij verwerken dan jouw persoonsgegevens als je een bericht plaatst over Scildon dat algemeen toegankelijk is.

Wij nemen zowel technische als organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens die wij verwerken te beveiligen. Wij doen dit volgens de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. Zo gaan persoonsgegevens die je op de website of in het online klantportaal invult altijd over een beveiligde verbinding en hebben onze medewerkers alleen toegang tot persoonsgegevens als dat nodig is voor hun functie.

Wat is de rechtsgrond om jouw persoonsgegevens te gebruiken?

Wij verwerken jouw persoonsgegevens op basis van één van onderstaande (wettelijke) grondslagen:

  • Scildon heeft toestemming gevraagd voor het verwerken van jouw persoonsgegevens. Je hebt altijd het recht jouw toestemming in te trekken. Het intrekken van toestemming doet niets af aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van toestemming vóór de intrekking daarvan;
  • De verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst;De verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting;
  • De verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van een gerechtvaardigd belang, bijvoorbeeld wanneer wij een onderzoek doen naar mogelijke fraude. Hierbij maken wij een belangenafweging tussen het gerechtvaardigd belang van ons of van een derde en jouw belang.
Waarvoor gebruiken wij jouw persoonsgegevens?

Jouw persoonsgegevens gebruiken wij voor de volgende doeleinden:

  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens om de verzekeringsovereenkomst met je aan te gaan.
  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens voor het uitvoeren van de verzekeringsovereenkomst óf het uitvoeren van de pensioenregeling die jouw werkgever bij ons heeft ondergebracht. Dit gebruik houdt bij een verzekeringsovereenkomst bijvoorbeeld in dat: wij jou tijdens de duur van de verzekering informeren over de opgebouwde waarde (als het gaat om een waarde-opbouwende verzekering); wij jou tijdens de duur van de verzekering aangeven wanneer de verzekering tot uitkering komt; wij jou voor het bereiken van de einddatum informeren dat de verzekerde dekking binnenkort niet meer van toepassing is.
  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens bij de uitvoering van jouw pensioenregeling om je te informeren over de waarde van jouw pensioenaanspraken. Bijvoorbeeld via het uniform pensioenoverzicht (UPO).Wij gebruiken jouw persoonsgegevens om je gericht te informeren over andere (verzekerings)producten van Scildon die voor jou nuttig kunnen zijn. Wil je deze informatie liever niet ontvangen? Dan heb je altijd de mogelijkheid om aan te geven dat je hier geen interesse in hebt. Wij zullen je hiervoor dan niet meer benaderen.
  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens voor analyses om ons producten- en dienstenaanbod te verbeteren en af te stemmen op de wensen van onze (potentiële) klanten. Ook houden wij klanttevredenheidsonderzoeken. Wil je hier niet aan deelnemen? Dan kun je je altijd afmelden. Wij zullen je hiervoor dan niet meer benaderen.
  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens bij een aantal van onze producten in een geautomatiseerd besluitvormingsproces. Dit betekent dat wij jouw productaanvraag inclusief jouw persoonsgegevens automatisch toetsen aan onze acceptatiecriteria, zonder menselijke tussenkomst. Als er een afwijking plaatsvindt in het reguliere proces, bijvoorbeeld een afwijzing, een verhoging van de premie of gedeeltelijke uitsluiting van de gevraagde verzekeringsdekking, dan wordt de aanvraag altijd opnieuw beoordeeld door een medewerker van Scildon. Je hebt het recht om een automatisch besluit voor te leggen aan een medewerker en uitleg te krijgen. Je hebt de mogelijkheid te laten weten wat je ervan vindt en bezwaar te maken tegen een automatisch besluit . Jouw bezwaar wordt dan persoonlijk door ons beoordeeld.
  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens om fraude tegen te gaan of te onderzoeken. Voorafgaand en tijdens de looptijd van de overeenkomst verwerken wij jouw persoonsgegevens om fraude te voorkomen, op te sporen, te onderzoeken en te bestrijden. Wanneer daartoe aanleiding bestaat nemen wij jouw persoonsgegevens op in onze interne Gebeurtenissenadministratie of Intern Verwijzingsregister (IVR) waarin fraudegevallen of andere ongeregeldheden worden vastgelegd. Deze zijn slechts toegankelijk voor een beperkte groep van onze eigen medewerkers. Een IVR registratie kan ook leiden tot registratie in het Extern Verwijzingsregister (EVR) in de CIS-databank. Bij het CIS (Centraal Informatie Systeem) aangesloten verzekeraars kunnen bij een verzekeringsaanvraag de CIS-databank raadplegen. Zij krijgen dan een melding als de gegevens van de bevraagde persoon in het EVR voorkomen. Als jouw persoonsgegevens worden opgenomen in ons IVR of het EVR dan word je hiervan op de hoogte gesteld. Ook kunnen wij in het kader van fraudebestrijding en een verantwoord acceptatiebeleid openbare bronnen raadplegen zoals openbare registers, kranten en het internet.
  • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens om te kunnen voldoen aan diverse wettelijke verplichtingen. Als financiële dienstverlener moeten wij vanwege specifieke wetten soms bepaalde persoonsgegevens vastleggen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verlangt dat wij de identiteit van klanten vaststellen en verifiëren op juistheid. Ook moeten wij naar aanleiding van de Sanctiewet (Sw) de gegevens van onze klanten controleren met door erkende autoriteiten opgestelde lijsten met gesanctioneerde personen (terrorisme). Ook zijn wij soms verplicht om op verzoek persoonsgegevens door te geven aan een overheidsinstelling, een toezichthouder, een rechter of andere financiële instellingen. Bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Consument en Markt (ACM), De Nederlandsche Bank (DNB), de Stichting Pensioenregister (www.mijnpensioenoverzicht.nl) of een opsporingsinstantie zoals de politie, de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) of het Openbaar Ministerie (OM).
Hoe lang bewaren wij jouw persoonsgegevens?

Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. In ieder geval bewaren wij jouw persoonsgegevens gedurende de looptijd van de verzekering en maximaal zeven jaren daarna. Heb je nog (een) ander(e) product(en) bij Scildon? Dan bewaren wij jouw persoonsgegevens tot zeven jaren nadat deze laatste overeenkomst is geëindigd. Daarna bewaren wij de gegevens alleen nog voor statistische doeleinden en met het oog op de behandeling van klachten en rechtsvorderingen. In dat geval bewaren wij de gegevens in een afgesloten archief.

Welke rechten heb je en hoe kan je deze uitoefenen?

Omdat je ons jouw persoonsgegevens toevertrouwt, heb je verschillende rechten. Hieronder gaan wij in op deze rechten en lichten wij toe hoe je deze rechten kan uitoefenen.
In verband met het verstrekken van jouw persoonsgegevens aan Scildon heb je de volgende rechten:

  • Recht op inzage
    • Je hebt recht op inzage in jouw persoonsgegevens. Dit houdt in dat je kunt vragen welke persoonsgegevens wij van jou hebben vastgelegd. Je hebt alleen recht op inzage van jouw eigen gegevens en niet op inzage van informatie over anderen. De meeste van jouw gegevens kun je direct inzien via ons online klantportaal ‘Mijn Scildon’.
  • Recht op rectificatie
    • Met jouw persoonsgegevens gaan wij zorgvuldig om. Dit betekent onder meer dat wij ons inspannen om persoonsgegevens up-to-date te houden. Toch kan het gebeuren dat er onjuistheden zijn in jouw persoonsgegevens of dat ze onvolledig zijn. Je hebt het recht om rectificatie van de persoonsgegevens van ons te vragen. Dit kan bijvoorbeeld door een verklaring te sturen met de juiste gegevens. Wij zullen jouw gegevens dan zo snel mogelijk aanpassen. Ook kun je zelf een aantal persoonsgegevens aanpassen via ‘Mijn Scildon’. Denk hierbij aan de aanpassing van jouw adres.
  • Recht op verwijdering
    • Zijn jouw persoonsgegevens niet langer nodig voor het doel waarvoor je ze ons hebt gegeven? Dan heb je het recht om je gegevens uit onze systemen te laten verwijderen.
  • Recht van bezwaar
    • Wij gebruiken jouw persoonsgegevens voor direct marketingactiviteiten. Hiermee informeren wij je over producten van Scildon die voor jou relevant kunnen zijn. Je hebt het recht bezwaar te maken tegen het gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing. Als je dit doet, worden jouw persoonsgegevens door ons niet meer voor dit doel gebruikt. Je hebt ook het recht om bezwaar te maken voor het gebruik van jouw persoonsgegevens voor statistische doeleinden.
  • Recht van beperking
    • In bepaalde situaties heb je het recht om het gebruik van jouw persoonsgegevens door ons tijdelijk stop te zetten. Bijvoorbeeld als je de juistheid van onze weergave van jouw persoonsgegevens betwist en wij hier onderzoek naar doen. Als wij de persoonsgegevens nodig hebben voor het uitvoeren van de overeenkomst, dan kunnen wij dit verzoek niet inwilligen.
  • Recht op overdracht van gegevens
    • Je hebt het recht om de persoonsgegevens die je ons hebt toevertrouwd in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm te verkrijgen. Zodat je dit kunt overdragen aan een derde partij, bijvoorbeeld aan jouw bank, een andere verzekeraar of jouw notaris.
  • Recht op menselijke tussenkomst bij geautomatiseerde besluitvorming  
    • Bij sommige verzekeringsovereenkomsten gebruiken wij jouw persoonsgegevens in een geautomatiseerd besluitvormingsproces. Dit betekent dat wij jouw productaanvraag inclusief jouw persoonsgegevens geautomatiseerd, zonder menselijke tussenkomst beoordelen. Deze geautomatiseerde besluitvorming weegt risicofactoren als:
      • jouw leeftijd;
      • jouw gezondheidsgegevens;
      • of je wel of niet rookt.

Bij deze risicobeoordeling spelen sterftetafels een rol. Sterftetafels zijn statistische overzichten die de sterftekansen en de levensverwachting bij elke leeftijd weergeven. Met deze gegevens maken wij een risico-afweging en besluiten wij of wij jou een verzekering aanbieden en met welke premie. Als je het niet eens bent met de uitkomst van de geautomatiseerde besluitvorming, kun je hiertegen bezwaar maken. Jouw bezwaar wordt dan persoonlijk door ons beoordeeld.

  • Recht om toestemming in te trekken
    • In sommige situaties heeft Scildon toestemming gevraagd voor het verwerken van jouw persoonsgegevens. Je hebt altijd het recht jouw toestemming in te trekken. Het intrekken van toestemming doet niets af aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van toestemming vóór de intrekking daarvan.

Wil je deze rechten uitoefenen, vind je hier onze contact gegevens. 

Als je twijfelt of een brief, bericht, app, of website van ons afkomstig is, of heb je een datalek ontdekt, dan kun je ook via bovenstaand e-mailadres en postadres contact met ons opnemen.

Wanneer delen wij jouw persoonsgegevens met derde partijen?

Wij zijn verantwoordelijk voor jouw persoonsgegevens en verkopen ze daarom niet. Alleen wanneer hiervoor een wettelijke verplichting is delen wij jouw persoonsgegevens. Of als het delen van persoonsgegevens nodig is om de overeenkomst met jou goed uit te kunnen voeren of als daar een gerechtvaardigd belang voor is. Daarbij houden wij ons strikt aan de geldende privacy wet- en regelgeving. Hieronder volgt een overzicht van derde partijen waarmee wij jouw gegevens kunnen delen.

  • Adviseurs, tussenpersonen en gevolmachtigden
    • Voor onze diensten en producten werken wij samen met financieel adviseurs en/of gevolmachtigden. Jij hebt zelf een keuze gemaakt voor een adviseur en zij zijn zelfstandig verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens. Jouw gegevens worden met de adviseur gedeeld ter uitvoering van de overeenkomst tussen jou en de adviseur. Voor dezelfde doeleinden sturen wij alle communicatie die je van ons ontvangt ook naar jouw adviseur. Jouw adviseur, via wie jij bij Scildon producten hebt afgenomen, is ook verantwoordelijk voor die persoonsgegevens. Je kunt bij jouw adviseur informatie verkrijgen over de verwerking die hij of zij verricht.

Andere financiële instellingen
Wij kunnen persoonsgegevens delen met andere financiële instellingen, bijvoorbeeld voor het betalen van een claim. Of bij waardeoverdracht aan een andere verzekeraar. Wij delen jouw persoonsgegevens daarnaast met onze herverzekeraars.

  • Dienstverleners die voor ons werken
    • Om onze taken als verzekeraar te kunnen uitvoeren maken wij gebruik van dienstverleners met wie wij onder onze verantwoordelijkheid persoonsgegevens delen. Wij delen met deze dienstverleners alleen persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor een specifieke opdracht. Wij maken met hen goede afspraken over de wijze waarop zij met de persoonsgegevens mogen omgaan. Deze leggen wij vast in contracten. Deze dienstverleners helpen ons bijvoorbeeld bij de volgende zaken:
      • Ontwerpen, onderhouden en verbeteren van onze IT-systemen en applicaties;
      • Het doen van klanttevredenheidsonderzoeken;
      • Het versturen van e-mails of andere communicatie-uitingen;
      • Het juist en actueel houden van klantgegevens. Daarbij kunnen externe openbare bronnen worden geraadpleegd. Een voorbeeld van een externe openbare bron is de Kamer van Koophandel;
      • Het onderzoeken van claims.

Daarbij sluiten wij met deze dienstverleners een verwerkersovereenkomst. Daarmee zorgen wij voor een strikte naleving van de privacywetgeving en optimale bescherming van jouw gegevens.

  • Artsen en medisch adviseurs
    • Voor sommige financiële producten en diensten hebben wij jouw medische persoonsgegevens nodig. Medische persoonsgegevens vormen een aparte categorie omdat ze extra gevoelig zijn. De verwerking van medische gegevens vindt plaats onder verantwoordelijkheid van onze Medisch Adviseur (arts). De Medisch Adviseur verstrekt medische gegevens aan andere medewerkers binnen ons bedrijf alleen en voor zover zij deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Dit kan bijvoorbeeld het behandelen van een klacht zijn. De medewerkers die met medische gegevens omgaan, hebben een medische geheimhoudingsverklaring afgelegd en ondertekend. Als wij gezondheidsgegevens over jou van een arts of behandelaar nodig hebben, vragen wij jou hier altijd toestemming voor. Hierbij geeft de Medisch Adviseur aan welke informatie precies nodig is. Wij verstrekken alleen persoonsgegevens aan de Medisch Adviseur voor zover de Medisch Adviseur deze gegevens nodig heeft voor de uitvoering van zijn werkzaamheden.
  • Werkgevers in verband met pensioenverzekeringen
    • Bij uitvoeringswerkzaamheden ten aanzien van een pensioenverzekering die voor je is afgesloten, delen wij in bepaalde gevallen jouw persoonsgegevens met jouw werkgever. Wij zorgen ervoor dat dit op een veilige wijze gebeurt.
  • Stichting Pensioenregister (SPR)
    • Als jouw werkgever een pensioenregeling bij ons heeft ondergebracht, delen wij jouw persoonsgegevens met de Stichting Pensioenregister. Het delen van persoonsgegevens met de stichting is wettelijk verplicht. Via de website van de Stichting Pensioenregister kunnen mensen inzicht krijgen in het door hen opgebouwde pensioen.
  • Overheid
    • De overheid heeft persoonsgegevens nodig voor het uitvoeren van haar taken. Bijvoorbeeld voor de belastingaangifte. Op grond van onze wettelijke plicht moeten wij gegevens aan de Belastingdienst rapporteren of, afhankelijk van het product, een bedrag inhouden op een uitkering die jij gaat ontvangen.Bij (redelijk vermoeden van) fraude of misbruik kunnen wij aangifte doen. In dat geval geven wij persoonsgegevens door aan politie en justitie. Politie, justitie en inlichtingendiensten kunnen ook informatie bij ons opvragen. Daarbij moeten zij rekening houden met de geldende wetgeving.
      Toezichthouders, zoals De Nederlandsche Bank (DNB), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) mogen onderzoek verrichten bij Scildon. Daarbij mogen zij persoonsgegevens opvragen, als zij informatie willen hebben over bepaalde klanten of groepen van klanten.
      Het is mogelijk dat wij in het kader van de uitvoering van de verzekeringsovereenkomst gegevens delen met derde partijen die gelegen zijn buiten de Europese Economische Ruimte. Om ervoor te zorgen dat jouw persoonsgegevens veilig zijn maken wij in die gevallen specifieke afspraken over de bescherming van de persoonsgegevens, zodat hierbij ook wordt voldaan aan de wettelijke eisen zoals deze gelden in de EU.
Over dit privacy statement

Dit privacy statement is van Scildon. Scildon is een verzekeringsmaatschappij, gevestigd te Hilversum. Dit privacy statement kan worden aangepast. Dat doen wij als de wet of ons beleid verandert. Dit privacy statement is voor het laatst gewijzigd in maart 2023. Wij raden je aan het privacy statement regelmatig opnieuw te bekijken bij een bezoek aan onze website. Bij belangrijke en fundamentele wijzigingen zullen wij je expliciet wijzen op de gemaakte aanpassingen.

In Nederland is Scildon sinds 1984 actief. Scildon valt onder alle Nederlandse wet- en regelgeving én onder het toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). In het vergunningenregister van de AFM staat Scildon N.V. opgenomen onder nummer 12000414. Bij de Kamer van Koophandel is het inschrijvingsnummer 32037902.

Veelgestelde vragen Scildon Pensioen

Om je zo snel mogelijk te helpen, hebben we de meest veelgestelde vragen voor je op een rij gezet.

Waar vind ik mijn documenten in het pensioenportaal?

Om ervoor te zorgen dat je nooit meer iets kwijt bent worden alle documenten opgeslagen in je persoonlijke portaal. Scildon zal geen documenten naar je mailen. Er zijn twee documenten waarop een uitzondering wordt gemaakt, dit is namelijk wettelijk vastgelegd. Van ons ontvang je elk jaar je Uniform Pensioen Overzicht (UPO) per mail en de welkomstbrief als je bij ons start.

Ik ontvang mijn communicatie per post, waar vind ik mijn informatie?

Je kunt, als je dit specifiek aangeeft, nog steeds je communicatie per post ontvangen. Scildon geeft de voorkeur aan een papiervrije toekomst en werkt liever digitaal. Met als voordeel dat je wijzigingen direct zelfstandig kan doorvoeren en alle documenten centraal in één archief terug kan vinden.

Ik wil bijsparen, vrij beleggen of een ANW afsluiten, waar kan ik dat doen?

Voordat je gaat bijsparen, vrij beleggen of een ANW gaat afsluiten moet je even nagaan bij je werkgever of dit mogelijk is binnen jullie pensioenregeling. Wanneer dit in je pensioenregeling past kan je via een formulier in je persoonlijke portaal de aanvraag compleet maken. Je vindt het formulier onder het algemene menu rechtsboven in het portaal (de drie streepjes).

Kan ik mijn werkgever toestemming geven om mijn gegevens in te zien?

De nieuwe portalen van Scildon voldoen vanzelfsprekend aan de huidige eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat de privacygevoelige informatie van de werknemers niet standaard beschikbaar is voor de werkgever. Wel bieden de nieuwe portalen van Scildon de mogelijkheid om na expliciete toestemming inzage te geven in deze privacygevoelige informatie.

Dit betreft de volgende privacygevoelige informatie:

  • Pensioenregeling informatie (toestemming werkgever nodig)
  • Werknemersinformatie (toestemming werknemer nodig)

Je geeft je werkgever toestemming door het vinkje in je profiel in het portaal aan te zetten.

Is er iets veranderd in het Scildon Pensioen?

Op de website staat een overzicht van de wijzigingen in het Scildon Pensioen. Mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met onze servicedesk via pensioenservice@scildon.nl.

Bekijk het nieuwe portaal in deze video. 

Heeft de situatie in Oekraine gevolgen voor mijn pensioen?

De militaire acties van Rusland tegen Oekraïne en de economische sancties tegen Rusland en Belarus leiden tot turbulentie op de financiële markten. Dit heeft ook consequenties voor de beleggingen voor jouw pensioen, hieronder leggen we graag meer uit wat het betekent.

De lifecyclefondsen waarin wordt belegd voor je pensioen zijn zogenaamde indexfondsen, ofwel beleggingsfondsen die de gekozen index zo dicht mogelijk volgen. Een klein deel (minder 1%) van het belegd vermogen zit in aandelen en obligaties in de landen Rusland, Belarus en Oekraïne. Door de opgelegde sancties aan Rusland en Belarus kunnen deze landen en/of bedrijven uit deze landen uit een betreffende index worden gehaald of is het zelfs verboden om in deze landen of bedrijven te beleggen.

De beheerders van de fondsen binnen Scildon Pensioen volgen de situatie nauwgezet en zullen alle sancties naleven en de beleggingsportefeuille hierop aanpassen.

Bij pensioenen gaat het om beleggingen voor langere termijn, waardoor fluctuaties op korte termijn naar de positieve en negatieve kant op lange termijn niet altijd merkbaar zijn.

Scildon heeft zelf geen beleggingen in Rusland en Belarus. Scildon bezit voor eigen boek (en/of risico) dus geen aandelen en obligaties van bedrijven in deze landen en heeft daar ook geen staatsobligaties.

Kan ik het portaal ook op mijn telefoon of tablet bekijken?

Het nieuwe portaal is responsive gebouwd. Dit betekent dat het nieuwe portaal goed te gebruiken is op mobiel, tablet en/of desktop. Het portaal schaalt automatisch mee met de grootte van het scherm op het apparaat. Hierdoor is een bezoek aan het portaal nog gemakkelijker en kunnen wijzigingen nog beter worden doorgevoerd.

Hoe neem ik contact op met Scildon?

Wanneer je op ons nieuwe portaal vastloopt, dan helpen we je natuurlijk graag verder! Neem voor support contact op met een van onze medewerkers.
• Je kan mailen naar: pensioenservice@scildon.nl
• En wil je gewoon even bellen: 035- 6254885

Hoe werkt het nieuwe pensioenportaal?

We hebben van het nieuwe portaal een instructievideo gemaakt.

Hoe log ik in met DigiD?

Het inloggen met DigiD op het pensioenportaal werkt hetzelfde als hoe je met DigiD bij andere organisaties inlogt. Je kunt zelf aangeven op welke manier je wilt inloggen. Je kunt kiezen uit de DigiD app, sms-controle of gebruiksnaam en wachtwoord. Voor toegang tot extra privacygevoelige gegevens log je in met je identiteitskaart. Mocht je meer willen weten over inloggen met DigiD ga dan naar: www.digid.nl

Waar kan ik inloggen op het pensioenportaal?

Je kunt het pensioenportaal bereiken via deze link.

In welke browsers werkt het pensioenportaal het beste?

Wanneer je een online portaal bouwt heb je te maken met een snel veranderend medium met haast nog sneller veranderende software, namelijk: de browser. Browsermakers als Google, Mozilla, Microsoft en Apple introduceren in rap tempo vernieuwingen in hun producten. Als gebruiker moet je dus regelmatig software-updates uitvoeren om optimaal gebruik te kunnen blijven maken van je browser. Wij doen dit ook met ons portaal. Ondersteunt jouw browser ons nieuwe portaal niet omdat hij toe is aan een update, kijk dan even op onderstaande links!

Update Safari: https://support.apple.com/en-en/HT201541
Update IE: https://www.microsoft.com/en-us/download/internet-explorer.aspx
Update Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/update-firefox-latest-version
Update Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95414?hl=en

Wat heb ik nodig aan pensioen als ik met pensioen ga?

Als je met pensioen gaat heb je meer tijd om lang te reizen, dagjes weg te gaan of meer bezig te zijn met jouw hobby. Maar besef je wel dat je minder geld binnenkrijgt dan wanneer je werkt. Dus wat je je misschien wel moet afvragen is: wat ga je wel of niet doen? Zet voor jezelf op een rijtje wat je later denkt uit te geven. Komt er te weinig geld binnen, dan kun je zelf sparen voor extra pensioen.

Hoe wordt mijn geld belegd?

Je geld wordt belegd in fondsen van gerenommeerde vermogensbeheerders. Bovendien wordt jouw inleg verdeeld over regio’s en sectoren zodat er sprake is van risicospreiding met de kans op een goed rendement. Het rendement bepaalt voor een groot deel de hoogte van je pensioen.

Hoe ziet mijn pensioenregeling eruit?

In het pensioenreglement staat jouw pensioenregeling exact omschreven.

Kan ik mijn pensioen afkopen?

In z’n algemeenheid is pensioen niet afkoopbaar. Alleen een klein pensioen is in beginsel op de pensioendatum afkoopbaar. De maximale hoogte van dit kleine pensioen kun je terugvinden op …. (link). Verder wordt het op korte termijn mogelijk op pensioendatum maximaal 10% van de waarde van je pensioen als een bedrag ineens op te nemen. De overheid wil dit zo spoedig mogelijk regelen.

Hoe kan ik zien wat ik aan pensioen heb?

Via Mijnpensioenoverzicht.nl kun je zien wat je aan pensioen, inclusief AOW, hebt opgebouwd. Dit overzicht wordt elke 3 maanden ververst. Voor het specifieke pensioen via Scildon kun je ook op MijnScildon kijken.

Ik heb geen werkgever, hoe bouw ik pensioen op?

Iedereen die in Nederland woont, bouwt via de overheid een basispensioen op, de AOW. Voor de meeste mensen is dit helaas niet voldoende om later van te kunnen leven zoals zij dat voor ogen hebben. Het werknemerspensioen is daarom een belangrijke aanvulling op de AOW. Maar wanneer je geen werkgever hebt, kun je via die weg geen aanvullend pensioen opbouwen. Dan zijn er andere opties waarmee een pensioenadviseur je graag van dienst is.

Vanaf welke leeftijd ontvang ik AOW?
Regelt mijn werkgever mijn pensioen?

Deze vraag kun je je werkgever stellen. Indien jouw werkgever nog niets geregeld heeft willen wij jouw werkgever, uiteraard via een pensioenadviseur, graag van dienst zijn.

Invloed coronacrisis op je pensioen

Het zijn uitzonderlijke tijden in onze samenleving. Wij begrijpen als je je, naast de zorgen om jezelf, je familie en geliefden, ook zorgen maakt over de mogelijke gevolgen van het coronavirus op de opbouw van je pensioen. De beurzen zijn immers flink in beweging. Hieronder leggen wij uit hoe je werknemerspensioen bij Scildon in elkaar zit.

Pensioenpremie
Voor je pensioen betaal je iedere maand premie aan Scildon. Scildon belegt de premie voor jou. Alle belegde premies samen vormen jouw pensioenvermogen. Hoe hoger het pensioenvermogen op jouw pensioendatum is, hoe hoger jouw pensioenuitkering zal zijn.

Risicoprofiel en beleggingsmix
De impact van de coronacrisis op jouw pensioenvermogen hangt af van je risicoprofiel en de daaruit voortvloeiende beleggingsmix. Deze mix bestaat uit een combinatie van aandelen, obligaties en geldmarktfondsen. Een offensief beleggingsprofiel met vaak meer aandelen in de beleggingsmix is gevoeliger voor koersschommelingen op de beurzen. Er is een grotere kans op een hoger rende­ment maar ook een kans op grotere verliezen. Pensioenbeleggen is en blijft een zaak van de lange termijn, koersen kunnen zich ook weer herstellen.

Afhankelijk van welke pensioenvorm jij hebt, kun je ook zelf een keuze hebben gemaakt uit een van de zeven risicoprofielen van Scildon. Wil je hier meer over weten of overweeg je je profiel aan te passen, dan kun je dit bespreken met je financieel adviseur.

Lifecycle beleggen
Scildon belegt jouw pensioenvermogen in zogenaamde lifecycles. Bij lifecycle beleggen wordt het beleggingsrisico automatisch afgebouwd naarmate de pensioendatum nadert. De verhouding tussen meer risicovolle beleggingen (aandelen) en minder risicovolle beleggingen (obligaties en geldmarktfondsen) wordt gedurende de looptijd aangepast. Als het nog vele jaren duurt voordat je met pensioen gaat, kunt u risicovoller beleggen wat een hoger rendement en dus een hoger pensioen kan opleveren. De gevolgen van een eventuele koersdaling kunnen dan nog worden goedgemaakt. Dit geldt niet als er een forse daling van uw beleggingen zou plaatsvinden kort voor jouw pensionering.

Naarmate jouw pensioendatum nadert, wordt het percentage beleggingen met een hoog risico daarom verlaagd en het aantal beleggingen met een laag risico verhoogd. Hierdoor verkleinen wij voor jou de kans op een lager pensioen door negatieve rendementen op aandelen in de laatste fase van jouw pensioenopbouw.

Doorbeleggen
Wanneer je bijna met pensioen gaat en jouw pensioenvermogen lager is dan je had gehoopt, kun je er voor kiezen om door te gaan met beleggen. Je krijgt dan een lagere pensioenuitkering maar met een gedeelte van jouw opgebouwde pensioenvermogen kun je blijven beleggen waardoor je mogelijk een hoger rendement en dus een hogere pensioenuitkering kunt realiseren.

Wil je hierover meer informatie, neem dan contact op met je financieel adviseur.

Wat zijn negatieve risicopremies?

Een vergoeding die de (gewezen) deelnemer ontvangt van de verzekeraar voor het risico dat het pensioenkapitaal niet of niet geheel tot uitkering komt. Negatieve risicopremies worden omgerekend naar participaties en toegevoegd aan het beleggingsdepot.

Wat is de gewezen partner?
  • De man of vrouw van wie het huwelijk met de (gewezen) deelnemer of gepensioneerde is beëindigd door echtscheiding.
  • De man of vrouw van wie de gezamenlijke huishouding met de (gewezen) deelnemer of gepensioneerde is beëindigd om andere redenen dan door overlijden of vermissing of het aangaan van een huwelijk met dezelfde partner waarmee een gezamenlijke huishouding werd gevormd.
Waardeoverzicht

Dit is een cijfermatig overzicht waarin de deelnemer jaarlijks wordt geïnformeerd over wat er met zijn inleg is gebeurd. De deelnemer ziet hoeveel premie in het voorgaande jaar is betaald voor zijn ouderdomspensioen en het partnerpensioen na pensioendatum, hoeveel rendement hij heeft behaald op zijn beleggingen, welke kosten de verzekeraar daarvan heeft afgetrokken, hoeveel negatieve risicopremies hij heeft ontvangen en hoe hoog het pensioenkapitaal aan het einde van het voorgaande jaar was.

Sinds 2020 maakt het Waardeoverzicht onderdeel uit van het UPO, en verstuurt Scildon het niet meer apart.

Meer veelgestelde vragen omtrent pensioen