Van woensdag 24 september 19.00 uur tot maandag 6 oktober is het pensioenportaal van Scildon gesloten.

Overname collectief pensioen
Heeft jouw klant of werknemer de Scildon Pensioenregeling? Dan heb je van ons bericht gekregen dat Allianz onze collectieve pensioenportefeuille overneemt. Vragen hierover? Dan zit je hier goed. Je vindt op deze pagina veelgestelde vragen én antwoorden op een rij.
- We stoppen met ons collectief pensioen
- Geen zorgen: deelnemers blijven in goede handen
- Natuurlijk gaan we wél door met ons Direct Ingaande Pensioen (DIP)
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft ondertussen akkoord gegeven. Hiermee is de overname definitief.
We zorgen voor een soepele overdracht naar Allianz
Om de overdracht van onze pensioenportefeuille naar Allianz Benelux N.V. zorgvuldig en soepel te laten verlopen, vragen wij je om eventuele openstaande mutaties tijdig door te voeren. Dit doe je via Mijn Scildon of per e-mail naar pensioenservice@scildon.nl.
Let op! Mijn Scildon is vanaf woensdag 24 september 19.00 uur tot maandag 6 oktober tijdelijk niet beschikbaar. Tijdens deze periode kunnen er geen mutaties worden verwerkt.
Waarom neemt Allianz onze collectieve pensioenportefeuille over?
Omdat we bij Scildon geloven in focus en een persoonlijke aanpak. Bovendien zijn wij specialist in levensverzekeringen en dat willen we blijven. Onze directeur Pauline Derkman zegt hierover: “We zien dat verzekeraars groeien door overnames en fusies. En innovaties elkaar in een rap tempo opvolgen. Om bijzonder goed te blijven in wat we doen én te groeien, maken we heldere keuzes. Zo kiezen we voor een focus op onze individuele levensverzekeringen, want dat is waar onze grootste kracht en expertise ligt. Al sinds 1984.”
Veelgestelde vragen over de overname
Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Waarom moet ik voor 1 oktober alle openstaande mutaties hebben doorgevoerd?
Omdat we dit doorgevoerd willen hebben voordat we gaan migreren naar de administratie van Allianz.
Op welke manier kan ik de openstaande mutaties aanleveren?
Via Mijn Scildon Ondernemer of Mijn Scildon Adviseur voer je de meest voorkomende mutaties door. Zoals in- en uitdiensttreding, salarisaanpassing en wijzigen van het parttime percentage. Voor overige mutaties mail je eenvoudig naar pensioenservice@scildon.nl.
Hoe zien de vervolgstappen van de portefeuilleovergang eruit na de deadline?
Het portaal gaat vanaf woensdag 24 september tijdelijk dicht. Maandag 6 oktober gaat het portaal (tijdelijk) weer open. In het vierde kwartaal van dit jaar zetten we de pensioenportefeuille over naar de administratie van Allianz. Na de migratie kun je via het portaal van Allianz je mutaties doorgeven. Je ontvangt de inlogcodes voor dit portaal van Allianz.
Op welke manier lever ik de mutaties correct en op tijd aan?
Tot woensdag 24 september 19.00 uur kan dit gewoon via Mijn Scildon of via de mail. Daarna is er een tijdelijke freeze en is het portaal niet beschikbaar.
Zijn er uitzonderingen op deze deadline voor specifieke soorten mutaties, zoals bijvoorbeeld overlijden, ontslag, arbeidsongeschiktheid?
Ja, in bijzondere gevallen - zoals een overlijden - kun je via de mail of telefonisch contact met ons opnemen. Neem contact op door te mailen naar pensioenservice@scildon.nl of te bellen naar 035 – 625 48 85.
Wie is onze contactpersoon voor vragen over de mutatie-aanlevering in de aanloop naar de deadline?
Er is geen vast contactpersoon, maar je kunt terecht bij onze pensioenservice. Neem contact op door te mailen naar pensioenservice@scildon.nl of te bellen naar 035 – 625 48 85.
Waar kan ik terecht voor vragen tijdens de overgangsperiode?
Bij onze pensioenservicedesk. Je kunt mailen naar pensioenservice@scildon.nl of bellen naar 035 – 625 48 85.
Hoe gaan jullie om met mutaties die na 1 oktober verwerkt moeten worden?
Deze mutaties pakken wij niet meer zelf op. Na de migratie zal Allianz dit verwerken.
Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van de aangeleverde mutaties?
Tot 1 oktober zijn wij bij Scildon verantwoordelijk. Daarna neemt Allianz de verwerking van mutaties over.
Wat is de verwachte doorlooptijd voor de mutatieverwerking na de overgang?
De gebruikelijke mutaties via het portaal worden STP verwerkt. Voor mutaties of vragen per mail is de doorlooptijd gemiddeld 8 werkdagen.
Wat moeten deelnemers doen als zij vragen hebben over hun pensioen ná de overgang?
Deelnemers kunnen zelf contact opnemen met hun werkgever, met de adviseur of met Allianz.
Hoe lang blijven de portalen beschikbaar?
De huidige pensioenportalen van Scildon blijven beschikbaar tot woensdag 24 september 19.00 uur. De portalen gaan tijdelijk weer open op maandag 6 oktober. Allianz neemt de pensioenadministratie na de migratie volledig over. De migratie staat gepland in het vierde kwartaal van dit jaar.
Welke gevolgen heeft het als mutaties na deze deadline worden aangeleverd?
Wij kunnen deze mutaties dan niet meer zelf verwerken. Na de migratie in het vierde kwartaal van dit jaar zal Allianz dit verder oppakken.
Wat gaat er met individuele pensioenregelingen gebeuren?
Scildon blijft het beheer van de huidige, individuele pensioenproducten gewoon uitvoeren.
Ik heb als adviseur geen aanstelling bij Allianz, hoe werkt dat?
Je hoeft je hier geen zorgen over te maken. Een accountmanager van Scildon neemt hierover contact met je op. Samen met de accountmanager van Allianz werken we aan deze aanstelling.
Kan ik mijn pensioenregeling nog omzetten naar de WTP?
Ja, Scildon voert de pensioenregeling uit tot het moment dat deze is overgezet naar de pensioenadministratie van Allianz. Daarna kun jij bij Allianz terecht voor het eventueel omzetten van je pensioenregeling naar een WTP-regeling.
Wat gaat er met arbeidsongeschikte deelnemers gebeuren?
Ook de arbeidsongeschikte deelnemers gaan mee in de overdracht van de pensioenportefeuille naar Allianz. Een eventueel al ingegane premievrijstelling wordt ongewijzigd voortgezet bij Allianz.
Hoe en wanneer worden de pensioendeelnemers geïnformeerd over de overgang?
De deelnemers worden op korte termijn via email of brief op de hoogte gebracht van de overgang.
Welke kosten brengt Allianz in rekening voor beheer en verandering in beleggingen?
Er is in ieder geval afgesproken dat deze kosten minimaal gelijkwaardig blijven of soms zelfs lager uitvallen.
Wie is de toezichthouder bij Allianz?
Bij Allianz zijn er 2 toezichthouders, zowel de Belgische Bank als De Nederlandsche Bank. Daarnaast is er ook nog de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
We kiezen voor een focus op onze individuele levensverzekeringen, want dat is waar onze grootste kracht en expertise ligt. Al sinds 1984.
Pauline Derkman
CEO, Scildon

Focus op individuele leven-oplossingen
We stoppen met collectief pensioen, en gaan door met individuele pensioen, vermogensopbouw, -uitkeren en ORV.
Nieuws van Scildon
Hieronder vind je het laatste nieuws van Scildon.

Overname collectief pensioen
Heb jij een Scildon Pensioenregeling? Dan heb je van ons bericht gekregen dat Allianz in het vierde kwartaal onze collectieve pensioenportefeuille overneemt.

Zorgeloos wonen? Regel het goed met een ORV.
Koop je een huis of ben je je aan het oriënteren? Met onze Scildon Lifestyle Hypotheek ORV is het goed geregeld voor later. In de gids lees je hoe je dat slim aanpakt.

Scildon en Waard Leven fuseren
Het is een feit: vanaf 2 juli 2025 zijn Scildon en Waard samen. De Nederlandsche Bank heeft akkoord gegeven op de transactie.