Tips om je klanten pensioenbewust te maken
Wist je dat een meerderheid van de 25 tot 67-jarigen weinig tot niets weet van de veranderingen in het pensioenstelsel? Dat de behoefte aan pensioenkeuzes groot is en mensen daar begeleiding bij willen? En dat zo’n 28% van de respondenten aangaf die hulp graag via jou - een financieel adviseur - te krijgen?
Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Pensioenpeilingen van het Nibud (2024). Daar zitten kansen! Maar hoe maak je klanten pensioenbewuster? We hebben 5 tips.
Tips om je klanten pensioenbewust te maken
1. Maak klanten bewust van hun onbewuste
Je zit als adviseur dicht bij het vuur om klanten pensioenbewuster te maken. Vaak knaagt er wel iets bij ze: ‘Ik moet iets regelen, maar weet niet wat’, ‘Ik weet dat er een nieuwe Pensioenwet is, maar niet wat dat voor mij betekent’ of ze zijn er juist he-le-maal niet mee bezig. Neem zelf het initiatief!
- Nodig klanten bijvoorbeeld uit voor een pensioengesprek – soort jaarlijkse APK of check-in.
- Organiseer een informatieavond over de pensioenwijzigingen.
- Deel artikelen en veelgestelde vragen over vermogensopbouw, bijvoorbeeld per mail.
- Durf vragen te stellen: ‘Verdien je genoeg om straks je hele pensioen in één keer te regelen?’
2. Begin bij de doelgroepen die nu het minst weten
Jongvolwassenen, praktisch opgeleiden en vrouwen weten nu het minst over de nieuwe Pensioenwet die is ingegaan op 1 juli 2023. Ook dit blijkt uit Nibud-onderzoek onder 1.541 respondenten. Juist bij jonge mensen is het belangrijk om het pensioenbewustzijn te vergroten. Want we weten allemaal dat het voor velen geen hobby is om zich met hun pensioen bezig te houden. En dat mensen dit klusje vaak uitstellen. Hoe eerder ze beginnen, hoe beter. Geen mañana (morgen), maar vandaag!
3. Speel in op de veelgestelde vragen
In bijvoorbeeld gesprekken, updates en mails. Dit zijn vragen die wij vaak ontvangen over vermogen.
1. Wat is jaarruimte en hoe bereken je dat? Gebruik gerust ons artikel met 8 vragen over jaarruimte.
2. Wat zijn de voordelen van een beleggingsverzekering?
3. Wat zijn de mogelijkheden om een lijfrente uit te keren?
4. Wat levert meer op: beleggen of sparen?
5. Wat is het verschil tussen oud en nieuw regime?
4. Maak het simpel
- We zitten vaak in onze ‘jargonbubbel’. Dat zei ondernemer Annemarie van Gaal eerder ook al tijdens ons event voor adviseurs. Ga er daarom nooit vanuit dat klanten jargon begrijpen, maar leg termen als lijf- en jaarruimte altijd uit. Ook als ze daar niet om vragen.
- Bied overzicht van producten: neem eens een kijkje op onze speciale pagina over lijfrente. Daar staan de lijfrenteproducten van Scildon op een rij.
- Stel vragen die ze zelf niet bedenken: is het pensioen dat ze bijvoorbeeld opbouwen bij hun werkgever voldoende? Weten ze dat ze aanvullend pensioen kunnen opbouwen?
5. Maak het tastbaar
Vaak beginnen mensen pas na hun 40e bijvoorbeeld echt goed na te denken over hun vermogen voor later. Ze gaan eerst voor een huis en eventueel kinderen. Maar wat als ze te laat beginnen? Wat betekent dat voor hun dagelijks leven? Kunnen ze dan nog wonen in hun droomhuis? Reizen? Maak het tastbaar door hele herkenbare en menselijke voorbeelden te geven.
Vragen? Bel onze nieuwe Lijfrentelijn voor adviseurs!
Je krijgt dan direct antwoord van één van onze lijfrentecoaches. Bijvoorbeeld over de juridische regels van lijfrente. Over oud en nieuw regime en hoe het zit met schenkingen. Onze coaches hebben ook handige tools om uit te rekenen wat klanten nodig hebben voor hun oudedag. Vraag er gerust naar.
Ontdek het gemak van lijfrentes onder één dak | Actiekorting: tot 31 januari 2025 |