Zoeken

“Met de LoveLife Run zetten we onmacht om in actie!”

Geschreven door Redactie in categorieën ORV | Interview
13-06-2024

Joost Reijns had één droom waar hij de tegels voor uit het zwembad trainde: Olympisch kampioen worden. Maar na een dopingcontrole op 24-jarige leeftijd, kwam hij ineens in een hele andere strijd terecht. Hij bleek teelbalkanker te hebben. Joost is nu directeur bij Stichting Fight cancer: “Ik kreeg een behandelplan op maat en dat wens ik elke patiënt toe. Om dit mogelijk te maken, zijn onderzoeken naar kanker ontzettend belangrijk.”

Scildon sponsort sinds 2024 de LoveLife Run van de stichting Fight cancer om meer onderzoek naar kanker mogelijk te maken. We gingen in gesprek met Joost Reijns over zijn drijfveren en doelen. 

Waar rook is, is vuur  
Joost zwom als topsporter meerdere EK’s en WK’s. Heeft flink wat medailles in zijn prijzenkast hangen én is Nederlands kampioen geweest. Hij blonk uit op de 100 en 200 meter vrije slag. In 2012 deed hij mee aan het EK in Polen, waar hij na een loting een dopingcontrole deed. Puur toeval. Joost: “Twee maanden later kreeg ik te horen dat ik geschorst was. Ze wisten niet precies waarom, maar hadden afwijkende waarden gevonden. Doping kon het niet zijn, dus ik dacht meteen: ‘waar rook is, is vuur’. Ik zag de krantenkoppen al voor me, want we zaten midden in de tijd van de Olympische Spelen.” 

Foto: Joost Reijns (links)

Behandelplan op maat 
“Bij de uroloog wist ik al snel wat er aan de hand was,” vervolgde Joost, “ik had een rand om mijn teelbal en slikte antibiotica tegen de pijn. Zonder te weten dat het om een tumor ging. Ik dacht steeds ‘dat komt later wel’. En dan ga je ineens die molen in. Van onderzoeken tot de meest gekke vragen waar je als 24-jarige over na moet denken. Of ik een kinderwens had bijvoorbeeld.”  

Wat Joost is bijgebleven is dat hij een behandelplan op maat kreeg. “Niet op mijn type kanker, maar op mij als individu. Ook omdat ik verder wilde als topsporter. De artsen wilden mijn lijf zo sterk mogelijk houden en pasten daar de behandeling op aan. Ik ben na diverse kuren, een operatie en jarenlange controles ‘genezen verklaard’.” 

'Ik heb zelf ervaren hoeveel onmacht er bij kanker komt kijken'

LoveLife Run: onmacht omzetten in actie 
Joost besloot zijn Olympische droom weer op te pakken. Binnen een half jaar werd hij Nederlands kampioen en het leek erop dat hij in 2016 naar Rio zou gaan. Totdat Joost een dubbele longontsteking kreeg. Had niets met zijn eerdere kanker te maken. Vanaf dat moment gaf Joost zijn Olympische droom op. KWF Kankerbestrijding vroeg hem presentaties te geven over topsport en ziek zijn, en zo rolde hij de wereld in van fondsenwerving. In 2018 begon hij als projectmanager bij de Stichting Fight cancer. Zijn drijfveren? Onmacht omzetten in actie, behandelplannen op maat voor toekomstige patiënten én het bewustzijn van gezond leven vergroten. Om samen kanker de wereld uit te helpen.  
 
“Ik heb zelf ervaren hoeveel onmacht er bij kanker komt kijken. Geliefden die naast je bed staan, maar je niet die sinaasappel kunnen geven om je beter te maken. Wij organiseren evenementen om geld op te halen voor wetenschappelijk kankeronderzoek. Zo lopen bij de LoveLife Run patiënten die kanker hebben - of hebben gehad - mee met naasten en behandelaars. Zo kunnen ze samen iets doen.” 

Velen willen niet als kankerpatiënt gezien worden 
De Stichting Fight cancer werft fondsen voor wetenschappelijk kankeronderzoek en preventie en laat de bestedingen via KWF Kankerbestrijding lopen. KWF krijgt 400 aanvragen voor onderzoek per jaar. En heeft een eigen beoordelingscommissie, waardoor er per jaar ruim 100 á 150 onderzoeken worden gefund. Fight cancer kan op basis van de beoordeling kiezen naar welke onderzoeken de fondsen gaan. Joost: “We hebben sinds 10 jaar dat we bestaan ruim 20 miljoen euro overgemaakt naar het KWF. Dat staat gelijk aan 30 gekozen onderzoeken die wij volledig gefinancierd hebben. Daar zijn we trots op!”  

'De psychosociale impact is enorm'

De stichting organiseert meerdere events en begon met zwemevents. Sinds drie jaar organiseert Fight cancer ook de LoveLife Run. “Het mooie is dat er een stukje prehabilitatie in zit. Zo krijgt de deelnemende patiënt een trainingsprogramma van 12 weken. Alles onder begeleiding. Het doel is niet om de eindstreep zo snel mogelijk te halen, maar zo veilig mogelijk mee te rennen of te wandelen. De psychosociale impact is enorm: zo mooi om te zien. Deelnemers zijn trots, hun zelfvertrouwen groeit en sport verbroedert. Velen willen niet als patiënt gezien worden. Dat gevoel herken ik. Ik werd in het begin ook getemperd door mijn omgeving toen ik weer ging sporten. Maar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat als je fitter je behandeling ingaat, je er ook veel fitter uitkomt.” 

Extra stimulans voor een gezonder leven 
Waarom Scildon de LoveLife Run sponsort? “Bij ons werk gaat het om mensen, en het verzekeren van levens. We geven graag een extra zetje om de levens van onze klanten, en die van nabestaanden gezonder en daarmee mooier te maken,” aldus onze directeur Particulier Ingrid Oudhuis. Zo sponsoren we niet alleen de run, maar hebben we ook de stoppen-met-rokenregeling bij de Scildon Lifestyle ORV. Daarmee belonen we mensen die binnen 9 maanden stoppen met roken, door direct het voordelige niet-rokerstarief aan te bieden. Een extra stimulans om rookvrij te leven.     

“Mooi dat Scildon ons als ORV-verzekeraar steunt” 
Joost is enthousiast over deze initiatieven. “De financiële bijdrage van Scildon biedt ruimte om méér te doen op verschillende plekken in het land. En dat juist een levensverzekeraar ons steunt, vind ik mooi. Toen de kranten er vol mee stonden dat ik ziek was, zei mijn chirurg tegen mij: ‘Waarom vertel je dit? Daar kan je later last van krijgen - bijvoorbeeld als je een ORV afsluit. Misschien krijg je ‘m niet of moet je meer betalen. Dat had ik me nooit gerealiseerd. Ik begrijp dat Scildon de oplossing niet heeft, en ook te maken heeft met wet- en regelgeving. Maar ik vind het mooi dat zij zich hard maakt voor goede voorlichting, groter bewustzijn en waar het kán het voordeel van de twijfel geeft aan klanten. Kijken met een menselijke maat - dat maakt de cirkel rond voor mij.” 

Geschreven door

Redactie

Redactie

ORVInterview