Zoeken

3 tips van Annemarie van Gaal, die pleit voor een ‘minister van Eenvoud’

Geschreven door Amke Durville in categorieën Tips & Advies | Event
02-10-2024

Scildon maakt financiële zaken graag simpeler. Dit sluit naadloos aan bij de visie van ondernemer en columnist Annemarie van Gaal. Zij pleit al jaren voor een minister van Eenvoud. Volgens haar is Nederland te ingewikkeld georganiseerd en leven we in onze eigen jargonbubbels. “Maak het eenvoudiger en help anderen”, riep Annemarie op tijdens ons Jubileumevent. Een oproep aan ons hart! Ze gaf tips om mensen financieel op de rit te krijgen. 

Over financieel welzijn en financieel analfabetisme

Annemarie was spreker op ons Jubileumevent. Ze maakt zich zorgen over het financiële welzijn van onze samenleving en zet zich in voor verandering. Dit heeft ook persoonlijke redenen. Ze vertelde dat ze op jonge leeftijd alleenstaande moeder werd. In die tijd keihard werkte om niet in de bijstand te komen en schuldenvrij te blijven. Ze heeft gezien wat armoede met mensen doet. Bijvoorbeeld toen ze in Rusland woonde, waar banken in 1998 failliet gingen. Daarnaast merkt ze hoe mensen verdwalen in de moeilijke taal van de financiële wereld. “Je moet bijna afgestudeerd zijn om alles te begrijpen,” aldus Annemarie.  

Nu helpt ze mensen in haar vrije tijd op weg naar een financieel gezonde toekomst. "Geld maakt niet per se gelukkig, maar een financieel gezond leven is wel een voorwaarde om gelukkig te worden." 

Annemarie: “Niemand is een koopkrachtplaatje.”

3 tips van Annemarie

Ze gaf tips aan adviseurs om mensen financieel op de rit te krijgen, zodat we samen een duurzamere en prettigere samenleving creëren. 

1) Besef dat je belangrijker bent dan je denkt 

“Als adviseur zit jij het allerdichtst bij het vuur,' licht Annemarie toe. Ze vertelde dat er standaard vijf mapjes op haar bureau liggen, met dossiers van mensen die ze begeleidt. “Als iedereen nou vijf klanten met extra aandacht helpt om hun leven financieel op de rit te krijgen, dan maken we samen het verschil. Kijk breder dan de vraag die je klanten stellen. Hoe zit het bijvoorbeeld met financiële regelingen? Hoe voorkom je dat ze toeslagen moeten terugbetalen? Hoe bouwen gezinnen slim vermogen op voor later? Wist je dat je vermogen om helder te denken tijdelijk met 10 tot 15 IQ-punten kan afnemen door financiële stress? Hierdoor kunnen mensen onverstandige beslissingen nemen. De overheid is zich hier onvoldoende van bewust en denkt vaak in koopkrachtplaatjes, in gemiddelden en fictie. Niemand is een koopkrachtplaatje! Geen enkele situatie is hetzelfde. Geef klanten een reëel beeld van hun persoonlijke situatie. Misschien is een jaarlijks APK-gesprek een goed idee?” 

2) Houd de vier soorten geld in gedachten 

Annemarie: “Zelf vind ik het inzicht van econoom Milton Friedman over de 4 soorten geld interessant: 

  1. Je eigen geld dat je aan jezelf uitgeeft 
    Hier denk je vaak zorgvuldig over na. Denk aan het kopen van een auto of winterjas. 
  2. Je eigen geld dat je aan een ander geeft 
    Neem een cadeau of een goed doel. Ook dit soort uitgaven zoek je vaak met zorg uit.
  3. Geld van een ander dat je eigenlijk niet zelf geeft 
    Van declaraties tot corrupte regeringen. Bij dit soort uitgaven komt fraude voor.  
  4. Geld van een ander dat je aan een ander geeft 
    Bij dit soort uitgaven komt de meeste verspilling voor. Ik denk dan aan de overheid…   

De vraag is natuurlijk: hoe voorkom je verspilling en zorg je voor zoveel mogelijk eigen geld?” 

3) Neem nooit aan dat klanten jargon begrijpen 

“We zijn ons vaak niet bewust van de bubbel waarin we zitten, met ons jargon. En dan hebben we ook nog de slechte gewoonte dat hoe zwaarder financiële problemen zijn, hoe ingewikkelder wij het in Nederland voor je maken. Zo moet je ineens juridische brieven van deurwaarders begrijpen of zelf je belastingvrije voet uitrekenen. Een foutje is snel gemaakt als mensen financiële regelingen niet begrijpen, en de impact is vaak groot. Daarom ben ik voorstander van een minister van Eenvoud, die zorgt dat we in heldere taal communiceren. Vooral in overheidscommunicatie is dat belangrijk. Maar ook jij en ik kunnen meer doen: maak zaken simpel en help mensen op weg." 

Zo simpel kan het zijn.

Geschreven door

Amke Durville

Amke Durville

Tips & AdviesEvent